Vad skulle vi göra?

I måndags på naturkunskapen blev vi indelade i par, kille och tjej så långt det räckte. Själv hamnade jag med Oskar. Vi fick sedan en sjukdom som vi skulle skriva om och presentera idag. Efter presentationerna fick vi ännu en uppgift. Vi skulle diskutera vad vi (samma par) skulle göra om man var gravid (i mitt fall, om det fanns en risk att barnet skulle få Huntingtons sjukdomen som Oskar då "bar" på).

 

Man fick välja mellan:
1. Inget (se hur barnet mådde när det föddes)
2. Fostervattenprovning
3. Provrörsbefruktning

 

Det var en rolig lektion. Vi diskuterade vad som skulle vara bäst, men kunde inte riktigt komma överens i början. Han ville köra fostervattenprovning eftrsom provrörsbefruktning kostade. Sedan visade det sig att vi fick ett till tre gratis försök med provrörsbefruktningen. Vi valde alltså att göra det så många gånger det var gratis, och sedan köra fostervattenprovning (jag var väldigt emot sprutan). Oskar tyckte att provrörsbefruktning annars kostade för mycket, och det var helt enkelt inte värt det. Själv tyckte jag att man kunde spara ihop lite pengar i taget ochs edan genomföra det även om chansen att det skulle lyckas var 25%. Vår lärare stod bredvid och skrattade för att vi tog uppgiften på allvar och pratade som att det verkligen var ett aktuellt problem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback