The Hunger Games: Catching Fire

 
     Katniss Everdeen and Peeta Mellark become targets of the Capitol after
     their victory in the 74th Hunger Games sparks a rebellion in the
     Districts of Panem.
 
      regissör: Francis Lawrence, släpptes: 2013, genre: action-äventyr-sci-fi
 
Färdades in till stan och tog oss till Park för att först se The Hunger Games, och sedan vid midnatt vara en av de första i Sverige som såg Catching Fire. Vid ingången fick man en papperskasse som innehöll en påse popcorn, en coca cola-flaska samt pocket versionen av Divergent på svenska. Jag och Rebecka skrattade lite gott åt översättningen av vissa ord, till exempel: faction - falang, Dauntless - De tappra, Abnegation - De osjälviska.
 
Första filmen är grymt bra. Hade nästan glömt bort det. Men tvåan - åh herregud! Jag älskade den. Är en av de bästa filmadaptions som jag har sett. De ändringar som gjordes var inget som upprörde (till exempel att Peeta fick behålla sitt ben). Skådespelarna var suveräna. Jennifer och Josh var fenomenala. Sam Claflin fick Finnick att bli ännu mer älskvärd (om det nu var möjligt), och Jena Malone gestaltade Johanna perfekt.
 
Trots att jag och Sofia kom hem runt fyra efter att ha cyklat hem från tågstation så var det värt det. Trots att jag mådde dåligt då klockan ringde 07.49, så dåligt att jag har stannat hemma (och då lyckades sova till halv ett) var det värt det.
 
Tack Suzanne Collins för en fantastisk bok! Tack Francis Lawrence för att din vision! Tack Jennifer Lawrence! Tack Josh Hutcherson! Tack Sam Claflin! Tack Jena Malone! Tack Woody Harrelson! Tack Liam Hemsworth! Tack alla som var med och skapade eller bidrog till detta mästerverk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback